Vuggestuen Humlebierne

Vuggestuen Humlebierne er for børn 0-3 år. Her er vi fri for mobberi på børnenes planniveau, og der er stort fokus på at indgå i sociale relationer. Det er vigtigt at børnene føler tryghed, får masser af omsorg og udvikler deres sproglige kompetencer. Børnene sover efter behov – og her sover vi godt! Læs mere herunder.

Klik på nedenstående links for at navigere rundt på siden:

Vuggestuen Humlebierne 2
Vuggestuen Humlebierne 1

Dagen for vuggestuegruppen Humlebierne

  • Kl 07

    Børnehaven åbner og der serveres morgenmad fra kl. 7:00-8:00
    Vi spiser sammen med børnehavegruppen ”Brumbasserne” i fælleskøkkenet

    Til morgenmad tilbydes:
    Havregryn, havre fras, müsli, A38, rosiner, grød, rugbrød/brød, ost, smør.

  • Kl 07-09

    Vi tager imod børn – de fleste af vores børn afleveres i dette tidsrum.

  • kl 08:30

    Vi går til vuggestuegruppen ”Humlebierne”.

  • Kl 09

    Formiddagsfrugt på stuen. Her serveres frugt, lidt brød og vand.

  • Kl 09:30

    Vi starter aktiviteter efter ugeplan:

    Mandag: motionsdag
    Tirsdag:  Kreativ dag
    Onsdag: rytmik og børnemøde ”fri for mobberi” for begyndere
    Torsdag: Tur dag
    Fredag: kreativ dag

    Vi kommer ud hver dag, enten for eller eftermiddag.

  • Kl 11-12

    Vi spiser frokost. Der leveres mad udefra som består af rugbrød med en lun ret, hver dag.
    Børnene puttes i krybber eller inde på stuen.

  • Kl 12-14

    Børn på legepladsen og børn der sover til middag.
    Personalet afvikler pauser.
    Vi er på legepladsen og vi har børn, der sover.
    Køkkenet ryddes op.

  • Kl 13:30

    Vi begynder at vække/tage sovebørn op og hjælper dem i tøjet.

  • Kl 14

    Alle sovebørn  er oppe samt madrasser og tæpper ryddet væk, klar til leg.
    Der gøres klar til frugt og vi spiser frugt. Fra ca. Kl. 14:00.

  • Kl 15-17

    Leg på stuerne.
    Vi er fælles med brumbasserne fra ca. kl. 15:30.

Vi gør det selv

Vi starter dagen med at sige godmorgen, både børn og voksen.

Morgenmad – børnene motiveres til at:
  • Hente hagesmæk
  • Klatre op i trip/trap stolen (børn, der er motorisk klar)
  • Hælde gryn/ op i deres tallerken
  • Hælde mælk op i deres tallerken og i deres glas
  • Hælde mælk på grynene
  • Tage brød fra kurven
  • Personalet hjælper barnet til at sige ”tak for mad”
Efter morgenmad motiveres børnene til at:
  • Tage hagesmækken af
  • Lægge hagesmækken til vask i kurven
  • Børnene bærer deres eget brugte service hen til rullebordet
I hverdagen på stuen motiveres børnene til at:
  • Hente en skammel og hente det ned, som de vil have over “nå-højde” (med verbal støtte)
Børnehuset Tryllefløjten legoklodser
Børnehuset Tryllefløjten børn
Ved tur – børnene motiveres til at:
  • Tage tøj på (børn der er motorisk parate)
  • Kravle op i barnevognene/ klapvognene
  • Kravle ned af vognene
  • Gå selv, ved at holde i hånd eller klapvogn
På legepladsen – børnene motiveres til at:
  • Forsyne sig med legetøj
  • Lægge på plads og hjælpe hinanden
Middagslur og skiftning – barnet motiveres til at:
  • Tage tøjet af
  • Kravle i seng
Vi skaber forudsætninger for at børnene kan mestre dette ved at:
  • Trip/trap stolene indstilles til hvert enkelt barn (højde og bredde og net på sæderne – personalet selv)
  • Bordet dækkes med små gennemsigtige kander
  • Bordet dækkes med bestik
  • Bordet dækkes med lette tallerkner
  • Stiger til barnevogne og klapvogne
Børnehuset Tryllefløjten leg

Kostpolitik for Tryllefløjtens vuggestue

Vores børn tilbringer størstedelen af deres vågne tid i vuggestuen, og derfor er det vigtigt, at den mad, de får der, er sund og varieret og dækker deres energi- og næringsbehov. Med sund og varieret kost mener vi ”De 10 kostråd”, samt anbefalingerne for kost til børn 0-2 år.

Formål

Formålet med vuggestuens kostpolitik er:

  • At sikre at vuggestuen medvirker til at børnene får en sund og varieret kost
  • At forældre, der har børn i vuggestuen får information omkring kosten i Tryllefløjten.

Kost

Vi bestræber os på, at servere sund og varieret kost til børnene i vuggestuen. Der tages hensyn til religion og allergi.
Vi bruger økologiske mælkeprodukter og vi vælger mad uden for mange tilsætningsstoffer. Sukker og salt begrænses mest muligt.
Vi vil bestræbe os på, at alle måltider kan foregå i hyggelige og rare rammer, så børnene får en positiv oplevelse ved måltiderne.
Om sommeren skal børnene tilbydes vand meget ofte. Ved hedebølge bruger vi frosne bær som isterninger i vandet for at gøre vandet lidt mere appetitligt, så de drikker mere.

Morgenmad

Til morgenmad tilbyder vi blandt andet havregrød, havregryn, rosiner, frugt, ost smør, brød, gerne hjemmebagt.

Frokosten

Til frokost leveres der mad udefra som består af rugbrød med en lun ret, hver dag!
Vi servere: skiftende slags pølse, paté eller postej, gnavegrønt af årstidens grøntsager,
Fiskepålæg såsom makrel, tun eller torskerogn. Lune retter, det kan være frikadeller, falafel. Tærte, fiskefrikadeller, tortellini og så videre.
Der drikkes vand til dette måltid.
Rugbrødet kan indeholde bløde kerner. Vi servere ikke noget med hele kerner, peanuts eller lignende og faste grønsager såsom gulerødder vil blive forkogt.

Eftermiddagsmåltidet

Dette består som hovedregel af økologisk frugt kombineret med rugbrød eller hjemmebagt brød.
Til eftermiddagsmåltidet serveres økologisk minimælk og vand.

Søde sager

Vi er meget opmærksomme på små børns indtag af sukker, og begrænser derfor mængden af sukker i den daglige kost. Vi ønsker ikke at være sukkerfri, da sukker er en naturlig smagsgiver i nogle retter og er med til at give børnene mangfoldige smagsoplevelser.

Ved fødselsdage og andre særlige lejligheder.
Når børnene holder fødselsdag i vuggestuen opfordrer vi til, at forældrene tænker i sunde baner ved planlægningen. Frugt kan præsenteres på mange lækre og spændende måder.
Ved festlige arrangementer som f.eks. julehygge og fastelavn vil der være mulighed for at der serveres sukkerholdige fødevarer som f.eks. kage, æbleskiver eller fastelavnsboller.

De 10 nye kostråd

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grøntsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

Få inspiration omkring sund og ernærende kost her:

Rumlerikkerne
Alt om kost
Frugtfest
Kylling i cola
Sundhedsstyrelsen

Søvn i Tryllefløjten

Her sover vi godt

Alle børn i vuggestuen Humlebierne sover middagslur – fordi de er trætte og fordi det er vigtigt for dem og deres udvikling.

Børnene sover efter behov – de små sover gerne en formiddags- og en eftermiddagslur, hvor de større børn kan nøjes med en enkelt middagslur. Vi vækker ikke børn – alle skal have lov til at sove, til de vågnet af sig selv. 

Børn under to år sover i krybbe eller barnevogn. I efterårs- og vintermånederne sover de i soveposer, – men husk endelig at medbringe hue og vanter, som børnene kan have liggende her i vuggestuen. Når de er fyldt to år, må de ikke længere sove i sele, hvilket betyder, at de skal ind og sove middagsluren.

Vi har et soverum, som vi deler med de Børnehavebørn, der også har behov for en lur. Her sover børnene på deres egne madrasser, hvor en voksen holder øje. Vi synger gerne en sov godt sang.

Søvn er livsnødvendigt

Vi ved, at det betyder meget, for os alle at få en god nats søvn, og vi har forståelse for at mange forældre bekymrer sig, hvis deres barn ikke kan sove eller falde i søvn. Søvn er livsnødvendigt for os alle og små børn kan ikke sove for meget, men de kan afgjort sove for lidt. 

Søvncyklus

Under søvnen sover vi igennem flere forskellige faser i et særligt mønster, som kaldes en søvncyklus. Vi starter med en indsovningsfase, hvor vi døser op til ½ time. Derefter kan resten af natten deles ind i 3 typer af søvn, der gentager sig i et mønster. En søvncyklus varer mellem 1,5 -2 timer og gentages 3-5 gange hver nat. Vi vågner 20-30 gange hver nat, men kan som regel ikke huske det, da vi kun er vågne ca. 10-20 sekunder. Det er også i disse små perioder, man kan vågne helt op. 

Overfladisk søvn: Her kan man let vækkes af høje lyde.

Dyb søvn: Her udskilles væksthormon. Derfor har børn brug for flere perioder med dyb

søvn end voksne.

Drømmesøvn (REM): Musklerne slapper af, kroppen er slap. Øjnene bevæger sig som det eneste på hele kroppen hurtigt frem og tilbage inde under øjenlåget. REM = Rapid Eye Movement. Alle mennesker drømmer hver nat, men kan kun huske sine drømme, hvis man vågner i en drømmefase.

Det lille barns drømmesøvn

Under REM-søvnen er der en meget høj hjerneaktivitet. Faktisk lige så høj som når vi er vågne. Der sker åbenbart lige så meget i hjernen når man drømmer, som når man er vågen og tænker aktivt. Man mener at drømmene er en bearbejdning af alt det vi oplever i løbet af dagen. Små børn op til 3-4 års alderen drømmer ca. halvdelen af søvntiden, og fra 4 år og opefter reduceres drømmeperioderne til 20 % af søvnen ligesom voksne. Man ved at fosteret i den sidste tid i livmoderen, drømmer 75 % af søvnen. 

Søvn og indlæring

Det helt lille barn har altså rigtig mange sanseindtryk og oplevelser fra dagtimerne, som skal “lægges på plads på de rigtige hylder” i hjernen om natten, og har derfor ekstra meget brug for søvn. Man ved at især de områder i hjernen, der har været brugt til læring, er de samme områder, der aktiveres under drømmesøvnen igen. Drømmesøvnen træner de funktioner i hjernen, som er vigtige for udvikling af hukommelse og intelligens. Undersøgelser viser, at hvis man den ene dag indlærer noget nyt, og der efter får forstyrret sin søvn, så vil den følgende dags indlæring være meget forringet. 

Hvor meget skal børn sove

  • Spædbørn fra 0-3 mdr. sover omkring 16 timer i døgnet, men det kan svinge fra 10-23 timer hvilket er helt normalt.
  • Spædbørn fra 3-6 mdr. sover ca. 13-15 timer i døgnet. Fordelt med ca. 5 timer om dagen, og resten om natten. 
  • Børn mellem 6-12 mdr. sover oftest 13-14 timer i døgnet. Efter 6 mdrs. alderen har barnet ikke længere brug for at spise om natten, og vil kunne lære at sove igennem. 
  • Børn på 1-3 år sover oftest 12-13 timer i døgnet. Barnet har fortsat behov for min. et par timers søvn i dagtimerne.

Sov godt 🙂

Målbeskrivelse for Humlebierne for halvåret 16/17

Overordnede læringstema for perioden:
SPROG

Sproglige kompetencer

Vi ser sprogarbejdet i vores institution som vigtigt for at kunne sætte ord på vores tanker, følelser og handlinger. Vi lægger vægt på at børnene kan fortælle/genfortælle, lytte og forstå. Vi har fokus på, hvad kropssproget betyder i vores kommunikation med hinanden.

Sammenhæng

Børnegruppen lige nu
Tryllefløjten har pr. 1. maj 2016 fået en vuggestuegruppe bestående af 7 børn. Gruppen består pt af 3 piger og 4 drenge.
Da alle børn er startet på samme tidspunkt, er de derfor samme alder og dermed på samme udviklingsniveau.

Hvad optager børnene lige nu

Børnene er nysgerrrige og undersøgende. De er grænsesøgende både overfor hinanden og de voksne.
De begynder at invitere hinanden til at lege, og er hele tiden observerende i forhold til, hvad de andre børn foretager sig.
Lige nu er fokus ”hvem er jeg?” og ”hvad sker der, når jeg gør, som jeg gør?”.
Børnene er meget optagede af bøger, musik, sang og lyde. De er i en periode, hvor de spejler sig utroligt meget i de voksne, og det er derfor vigtigt, at vi sætter ord på alt, hvad vi foretager os.
De leger også gerne med dukker, dukkevogne, køkkenting og biler. Det er tydeligt at se, at de inddrager situationer fra hverdagen. De efterligner de voksne, fx putter de dukken, laver mad til dukken eller tager på ”arbejde”.
Udviklingsmæssigt på nuværende tidspunkt
Sprogligt
Gruppen er generelt sprogligt aldersvarende. Vi italesætter lige nu deres sprog, og viser at vi forstår deres lyde og kropssprog. Der er enkelte reelle ord og mange pludrelyde. Ved hjælp af at nynne og lave fagter viser børnene os også, hvilke sange de gerne vil synge.

Motorisk

Børnegruppen er generelt aldersvarende finmotorisk. Vi kan både se og mærke, at der har været fokus på finmotorikken det seneste halve år. Dette er blandt andet via vores kunstprojektet.
Vi skal i en periode nu, ind og arbejde med børnenes grovmotorik. Dette vil vi fx gøre ved at lege i puderummet og lave forhindringsbaner. Samtidig med dette vil vi lave bevægelseture i skoven og op på bakken bag børnenehuset når der er mulighed.

Følelsesmæssigt

Børnene er i fuld gang med at blive selvstændige og er beviste om, hvad de vil og ikke vil. De er fysiske overfor hinanden både når de viser glæde og vrede. De har stor brug for voksenkontakt og tydelige voksne.

Socialt

Vi ser en gruppe børn, som er begyndende i at skabe relationer. De udviser tydelig glæde ved at se hinanden, og er bevidste om, hvem de går på stue med. Børnene udviser også tryghed i sociale sammenhænge, som ikke foregår på stuen. De vil rigtig gerne børnehavebørnene, og bliver inspirerede af de ældre børns leg.

Hvilke fysiske rammer er der til rådighed

Humlebierne er tilknyttet en bestemt stue, men derudover byder huset og omgivelserne på mange små sjove rum og gode udfordringer. Vi har blandt andet et puderum, en dukkekrog, et legerum, et værksted, vores legeplads, skoven tæt ved, store grønne arealer, en fodboldbane, grønne bakker og lige uden for døren er der adgang til offentlig transport.

Mål:

• At børnene tilegner sig et alderssvarende ordforråd og ekspressivt sprog
• At børnene får kendskab til rim og remser
• At børnene får kendskab til sanglege
• At børnene kan kommunikere verbalt og med deres kropssprog
• At børnene kan sammesætte begyndende sætninger fx omhandlende bøgers indhold eller hverdagsfortællinger.

Tegn:

• At børnene leger med sproget og udviser glæde
• At børnene udviser et begyndende kendskab til rim og remser
• At børnene udviser interesse i at indgå i dialog med hinanden og de voksne

Tiltag:

Vi vil gerne, at børnene kan genkende forskellige sange og rim og remser. Vi vil gerne se, at de inddrager dette i deres spontansang, da dette styrker børnenes ekspressive sprog. I forlængelse med dette, vil vi have en fast musikdag om ugen, da musik og rytmik styrker barnets koncentration og hukommelse. Ydermere synger vi ofte sange under frugten om morgenen.
Børnene er lige nu i en utrolig nysgerrig periode, og de vil gerne lære. De er virkelig interesserede i at lege med sproget, og i at gentage og fortælle. Det er derfor vigtigt, at vi ”griber børnenes bolde” og møder dem der, hvor de er. Dette kan både være i planlagte aktiviteter, men især også i de spontane øjeblikke man har med børnene – f x på puslebordet eller under spisningen.
Vi vil altså under hele perioden være opmærksomme på vores børnegruppe, og den udvikling de er i.

Dokumentation:

Vi vil indgå i daglig dialog med forældrene. Derudover vil vi skrive i vores dagbog, og for så vidt muligt dokumentere via billeder.
Evaluering:

Vi vi løbende evaluere på ovenstående for at sikre, at vi opnår de enkelte mål. Vi vil lave en afsluttende evaluering af forløbet i foråret 2017 samt refleksion til næste målbeskrivelse.