Førskole i børnehaven

Skolegruppe er til vores 5-årige børn, som skal starte i skole.

Handleplan for skolegruppen 2015/2016

Udover at præsentere børnene for de boglige opgaver, som venter dem i skolen, er der mange særlige aktiviteter for dem her. F.eks. er det maxiklubbørnene, der står for det årlige Lucia-optog, samt den årlige teaterforestilling ved sommerfesten. Ligeledes kommer disse børn på mange spændende og lærerige udflugter, og en enkel gang om året, overnatter vi i børnehaven.

Mål

Formålet med  skolegruppen er at udvikle de 5-6 åriges selvstændighed og parathed ved overgangen til skolen. Desuden vil vi gerne gøre det sidste år i børnehaven anderledes og mere udfordrende.

HVOR FRI FOR MOBBERI?

Tiltag/Struktur

Igennem  perioden arbejder skolegruppen  ud fra temaer. 2-3 ugers tema perioder, herefter en uge til forberedelse

Forventning  til børnene om at kunne sidde stille, kunne lytte og vente på tur, at være selvhjulpen m.h.t. af- og påklædning og toiletbesøg og at kunne modtage en kollektiv besked, huske en besked, og at kunne vurdere påklædning efter vejret.

  • De dækker bord, tæller service og rydder af, vasker borde og fejer gulv.
  • De spiser med kniv og gaffel.
  • De lærer at binde snørebånd, lyne lynlåse og knappe knapper.
  • Børnene laver små (frie og bundne) tegne- og før-skoleopgaver.
  • De øver sig i at skrive navn på produkterne.
  • De øver sig i begreberne (op/ned, høj/lav, højre/venstre osv.) og klokken hel og halv.
  • De lærer at lytte til længere historier uden billeder – og at ”genfortælle”.
  • Rim og remser
  • er arbejdes med jeg-, krops- og omverdensbevidsthed.
  • ”Hvem er jeg – min familie”. ”Hvor bor jeg” osv..
  • Børnene måles og vejes ved start og slut : ”Er jeg vokset – blevet tungere”.
  • De maler ”selvportræt” i akvarel, som de udstiller for forældre og andre interesserede sammen med yndlingstingen og fotografier hjemmefra.
  • Der tales om og leges med, hvordan vi ser ud udenpå og indeni og sund og usund mad.
  • De tager på ture, udflugter og udstillinger, gerne til forældres arbejdspladser, museer, i børnebiffen, en tur til Sverige, brandstationen eller en anden børnehave.
  • De besøger skolen.
  • De går Luciaoptog i december og underholder med teater eller sang og musik til sommerfesten.
  • En gang i løbet af året overnatter de i børnehaven.
  • De samler årets arbejde i en mappe, som de får med sig, når de forlader børnehaven.

 Planlægning

  • Uge 43,44,45: former og figurer
  • Uge 47 -48: Trafik
  • Uge 50-52: juletema
  • Uge 2-3: lyt, lær og læs. Fortæl om din ynglingsbog. Lav en bog om bogen, arbejde med bogen
  • Uge 4:afslutte/ planlægge næste tema. Om tirsdagen øve hvor vi bor, hvad vi hedder osv.
  • Uge 5-6: rim og remser
  • Uge 7: planlægning af næste forløb
  • Uge 8-9: skole som i gamle dage. Tur til nationalmuseet eller arbejdermuseet.
  • Planlægning af næste forløb fælles med minierne
  • Marts : Overordnede tema er kunst
  • Herunder skole og kunst vinkel?
  • April:  Afrunding af skoleforløb så som at besøge skoler, overleveringsmøder, overnatning osv.